أخبار العالم : مسنة تفضح تجاهل نظام السيسي للبسطاء في مواجهة كورونا

أخبار العالم : مسنة تفضح تجاهل نظام السيسي للبسطاء في مواجهة كورونا
أخبار العالم : مسنة تفضح تجاهل نظام السيسي للبسطاء في مواجهة كورونا

الجمعة 29 مايو 2020 11:01 صباحاً

نافذة على العالم - تداول مغردون مصريون فيديو يظهر فتاة مع والدتها المريضة، أمام "مستشفى منشية البكري العام" في القاهرة، تدعي فيه أن القائمين عليها رفضوا استقبال والدتها التي تعاني من أعراض ، بدعوى عدم توفر مكان لها.

ورغم محاولات المواقع المؤيدة والكتائب الإلكترونية للنظام تبرير الواقعة، بعد ضغط مواقع التواصل الاجتماعي، وادعاء بعض المغردين وفاتها، إلا أن الانتقادات بوجه  لم تتوقف، وقال البعض إنها "لو كانت من المشاهير زي رجاء الجداوي ماكنتش اترمت كدا".

وكتب حساب "محب": "‏دي واحدة مصابة بفيروس كورونا تنام في الشارع بعد طردها من مستشفى منشية البكري لعدم وجود أماكن خالية.. العالم كله بيعمل مستشفيات واحنا بنعمل كباري.. هو الكوبري ده هيشيل كام سرير؟".

وغرد ناصر: "‏لما يوصل حالنا لكده مستشفى منشيه البكري ترفض استقبال مريضة بكورونا ويرشوا عليهم مياه لغاية لما تموت الست المريضة أمام المستشفى.. فاعلم أن دورك آتٍ أيها ‎#المعيز".

وعلقت فؤادة: "‏البنت دي قاعدة قدام مستشفى منشية البكري.. قاعدة من ساعات تترجاهم علشان يدخلوا أمها المصابة بكورونا ورفضوا.. حسبي الله ونعم الوكيل. #تضامنا_مع_الجيش_الأبيض #مستشفيات_الجيش_لكل_الشعب".

ونشر حساب "الثائر" صورتين، معلقاً: "‏صورتان في مصر أم الدنيا ولكم التعليق.. سيدة تموت أمام مستشفى منشية البكري.. وقطة حرم سيادة اللواء في أفضل مستشفيات.. ألف سلامة. #كورونا #احنا_في_كارثة_احمي_نفسك ‎#مستشفيات_الجيش_لكل_الشعب ".



وطلب محمد عوف المساعدة: "‏الست دي عندها كورونا وبتموت في حضن بنتها وعاملين يحولوها منمستشفى لمستشفى وأخرتها جت مستشفى منشية البكري ومش راضين يدخلوها أو حتى يدوها كرسي تقعد عليه.. اللي يقدر يساعد".

وتساءل حسام: "‏يرضي مين اللي بيحصل ده.. لما واحدة تشوف أمها بتموت قدام الناس وعمالين يحولوها من مستشفى لمستشفى وأخرتها جت مستشفى منشية البكرى ومش راضين يدخلوها ولا حتى يدوها كرسي تقعد عليه.. لا وكمان بيرشوا عليها ماية مسح أرض المستشفى.. #في_الخرابة".

اقــرأ أيضاً

وقارن محمد رياض: "‏(...) معلش يا أمي انتي مش  عشان تعالجلك الدولة على حسابها أو حتى على حسابك".

ووجه عمرو حديثه لوزيرة الصحة: "‏من أمام مستشفى منشية البكري.. اللي كانت #الوزيرة_الهبلة بتزورها امبارح.. الصورة دي لو في بلد محترمة أقسم بالله العظيم الوزيرة تتحاكم.. انتي عار على الإنسانية كلها... انتي مكانك في قاع الزبالة إن شاء الله".

كما توقع سيد النخيلي: "للأسف للأسف، هيحصل فينا أكتر من كدا فالسنين الجاية ولسة هتشفوا مصر بلدنا اللي هتبقى قد الدنيا أوماااال.. ماتعرفوش انكم نور عنينا".

وهاجم محمد الرئيس : "حسبنا الله ونعم الوكيل: السيسي بيبني قصور.. والناس بتموت من قلة المستشفيات".


المصدر : العربى الجديد

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

التالى أخبار العالم : الخارجية الأمريكية: بومبيو أجرى اتصالا مع أحد زعماء «طالبان»